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"The Swerve" by Stephen Greenblatt책 읽는 즐거움 2022. 7. 28. 07:17
Stephen Greenblatt, 이름을 기억해냈다. 셰익스피어가 어떻게
셰익스피어가 되었나를, 조금 질릴 정도로 세세히, 자주 반복하면서,
이야기한 Will in the World (2004) 의 저자인 하버드 인문학자다.
셰익스피어 전공 학도가 읽으면 좋을 거란 생각도 들어, 반쯤 읽고서
도서관에 기부한 책이다.
이 책 The Swerve: How the World Became Modern (2011) 도
한편으론 흥미가 -- 천년도 더 지나 다시 발견된 1세기 BCE 로마 시인
Lucretius 의 Lucretius의 시 On the Nature of Things 로 해서
세상이 'modern' 하게 된 거라니 -- 가면서도 망서려져서 결국
처음에는 아니고 May Library 라운지에 다시 가서 샀다. 대학생
나이쯤의 청년들이 읽으면 좋을 책이란 생각이 든다.
"On the Nature of Things 는 'a great work of philosophy' 면서
또 'a great poem"인 아주 드문 성취"라고 하면서 저자는,
"Lucretius 의 놀라운 '시의 힘'(poetic power)을 어쩔 수 없이 가리는"
게 되지만, 이 시의 명제들을 그냥 나열한다 (Chapter 8). 그 일부는:
- 모든 것들은 보이지 않는 입자들로 구성된다.
- (입자들의) 무작위 운동이 자유의지(free will)의 근원이다.
- 인간은 특별(unique)하지 않다.
- 내생은 없다.
- 죽음은 별 것 아니다.
- 모든 조직화된 종교는 미신적인 미망이다.
- 인간 삶의 최고의 목표는 기쁨을 늘리고 고통을 줄임이다.
- 기쁨의 가장 큰 장애는 고통이 아니다; 망상(오해)이다.
Stephen Greenblatt, "The Swerve: How the World
Became Modern" (2911)
The book relates the story of Poggio Bracciolini, the former
apostolic secretary to several popes, who became perhaps
the greatest book hunter of the Renaissance. His most
significant find, located in a German monastery, was a copy
of Lucretius’ “On the Nature of Things,” which had been
lost to history for more than a thousand years.
-- 뉴욕 타임즈 서평 에서
이 책에서 몇 구절 더, 그리고 사진 한 장:
[I]n one of his letters by the French novelist Gustave Flaubert:
"Just when the gods had ceased to be, and the Christ had not
yet come, there was a unique moment in history, between
Cicero and Marcus Aurelius, when men stood alone." (p. 71)
In his secluded garden in Athens, the real Epicurus, dining
on cheese, bread, and water, lived a quiet life. (p. 79)
The greatness, the proud claim of human freedom and dignity,
had all but vanished from the broken, dirty streets of Rome,
the debased staging ground of sordid clerical intrigues, but
it lived, in Saluati;s views, in Florence. (p. 125)
Finally threatened wth torture, he[Giordano Bruno] denied
the right of the inquisitors to dictate what was heresy and
what was orthodox belirf... The Holy Office acknowledged
no limits to its supreme jurisdiction -- no limits of territory
and, apart from the pope and the cardinals, no limits of
person.... After he was burned alive, his remaining
bones were broken into pieces and his
ashes were scattered. (pp. 240-241)
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